Café Weltschmerz : Willem Middelkoop interviewt Lex Hoogduin; “Op mijn netvlies zou Klaas Knot mij opvolgen!” (video)

Lex Hoogduin was de gedoodverfde opvolger van Nout Wellink als directeur van de Nederlandse Bank. Inmiddels is Hoogduin werkzaam als Chairman, bij LCH.Clearnet en als hoogleraar verbonden aan de Rijksuniversiteit van Groningen.

Hoogduin spreekt zich uit over het verkeerde beleid van de ECB met de QE. Het loslaten van de goudstandaard is in zijn ogen de oorsprong van de economische crisis. Dat daar internationaal onvoldoende besef voor is, stelt hem somber. “QE is geen oplossing maar een onderdeel van het probleem”, zegt hij. Ook gelooft hij dat een cyberaanval op het financiële systeem een reële wereldwijde bedreiging vormt. Verder gaat het over de opvolging van Noud Welling, de Oostenrijkse school versus de dominantie van de Chicago School of Economics, sociale onrust en een Global monetary Reset.

00:00 WIJ ZIJN CAFÉ WELTSCHMERZ
01:19 Introductie Lex Hoogduin
02:15 Clearing instituut
05:00 Cyberaanval op financiële systeem
07:09 Persoonlijke achtergrond
11:04 De wereld van wiskundige modellen
14:00 Oostenrijkse school
16:50 Dominante visie Chicago School of Economics
19:04 Persoonlijke rol
22:40 Opvolging Nout Wellink
27:40 Kwaliteit Nationale Bankbestuurders
30:29 Basel committee, BIS, versus ECB
33:02 Monetaire reset
34:15 NAGESPREK
34:20 Hoe het systeem ombouwen?
36:39 Gouden standaard “Monetaire anker” verloren
40:15 Financiële spelletjes en sociale onrust
42:10 Vergrijzing is non-probleem
43:13 Economie ongeloofwaardiger
44:35 EINDE

Bron : Cafe Weltschmerz

Een gedachte over “Café Weltschmerz : Willem Middelkoop interviewt Lex Hoogduin; “Op mijn netvlies zou Klaas Knot mij opvolgen!” (video)”

  1. Perceptie = realiteit. Vanuit de dakgoot bezien zonder leer = geschrift bekeken, belicht en gehoord ((;-)). Wie dat krankzinnig vindt is geen onderwerp. Om vrij te zijn moet je alle menselijke gevoelens ervaren hebben. Om het pad vanaf de weg als vrij mens te kunnen bewandelen heb je techniek nodig. Volg niet de weg van het pad maar ga daar waar geen pad is en laat een spoor na. Dat spoor is in jou weg. Het heden is hier, de toekomst is nu. Het verleden was ooit de toekomst. Geniet zonder verwachtingen van iedere dag met veel plezier. Leef het heden en gun jezelf dat “alles” daarbij zijn natuurlijke verloop heeft. “Alles”, ook dat prille liefdes pril zijn maar er überhaupt zijn omdat er wederzijds gevoelens voor elkaar zijn. “Alles”, ook dat wat je daarbij op dit moment voelt niets zegt over de toekomst, ongeacht je (extra) inzet. De waarheid zit meer in het proces dan het resultaat en je bent pas net op pad. Iets kan pas een teleurstelling zijn als de verwachting anders was. Verwacht niets en geniet van het moment waarop vrij duidelijk is dat de doodlopend is. Soms is iets niet krijgen het beste wat en dat je kan overkomen! Less is More zoals het ook andersom voor jou zou zijn. Stel je voor dat iets of iemand elke dag probeert te bewijzen wat “het” voor je voelt, terwijl jij al tot over je oren “verkocht” bent. Als het anders is dan is “het” je liefde niet waard en bespaar je jezelf een hoop verdriet achteraf. Altijd win/win als je helemaal niets doet anders dan simpelweg jezelf zijn. Ik snap het niet maar het antwoord op de vraag hoe dat moet = ja. Binnen de huidige globale conjuncturele markt- en beloningsstructuur is de intentie van de oorspronkelijke brongedachte haar vertegenwoordiging in functie verloren. Techniek ontworpen als middel tot doel de eigen intentie te bevredigen is ten dode opgeschreven in beginsel. Het kraakt de nek van haar oorspronkelijke bezitter(s) zodra de cirkel van servicegraad in algoritmes sluit. De combinatie van sterktes en zwaktes ligt in relatie tot de mogelijkheden begraven in haar eigen kuil. Waarom leggen mensen vaak de verantwoordelijkheid voor iets ergs op een vreemde plaats zonder het in zichzelf terug te vinden! Is dat om dezelfde reden waarom mensen vaak de verantwoordelijkheid voor iets moois wel bij zichzelf neerleggen en dat dan niet vreemd vinden? Democratie in onze huidige vorm van samenleving waarin de meerderheid de minderheid dwingt om haar regels op te volgen, zo nodig met legitiem geweld, biedt onvoldoende perspectief in groei en bloei. Het past dan ook niet langer bij de intentie achter de 1e brongedachte. Waar geld spreekt zwijgt de waarheid; perspectief in realiteit? Het wordt hoog tijd voor een concreet uitvoerbaar (stappen)plan van aanpak met een realistisch beeld op de toekomstige werkelijkheid. Een werkelijkheid waar niet de algemene waarheidsfactor regeert. Een werkelijkheid waarin complementaire cognitieve eenheid de tweelingziel is die een nieuwe dimensie aan succesvol resultaat in het zichzelf handelen toevoegt. Haha gefopt; alle succes in het leven ontaard in geluk ongeacht de factor pech/geluk. Maakt “W” gelukkig in het leven! Wie ben ik / wie ken ik / wat wil ik / wat kan ik / waar sta ik / waar wil ik staan / waarom ben ik niet wie ik wel wil zijn / wie ben ik? Waarom ben ik geworden waardoor ik niet ben wie ik wil zijn? Hoe, met wat en waarmee ga en sta ik als mezelf en wanneer waarom niet. Niet bereikt is / wel geworden, het antwoord op de vraag “W” is ja of nee. SWOT is Strengths, Weaknesses, Opportunities & Threats. S >> mijn kracht is alleen dat te doen wat 100% puur en echt is zonder toevoeging van iets buiten mijzelf. Elke toevoeging anders dan uit eigen de bron afkomstig maakt de bron tot 100% bron is wie en wat ik ben +/+ het equivalent van alles wat en wie ik niet ben de katalysator in wie ik niet ben. Daarmee wordt 100% dan “W+/+“ en blijft toch 100% jij wat en wie je niet bent en wel. Alle zwakheden die leiden tot -/- 100% +/+ elimineren is hoe leer ik kansen en bedreigingen onderscheiden. Valkuilen koesteren met en door ze aan te gaan zonder eigenaar ervan te worden en niet zijn is geluk. Geluk is iets om van te houden niets om te doen en niets om op te hopen wat er al niet is. Er is geen weg naar geluk waar geen pad is waar geluk de weg is. Het pad van succes is niet iets krijgen op weg, niet lopen zoeken op een al bewandeld pad en vinden niet het beste wat je overkomen kan. Wanneer je verliest verlies dan niet de les. Beoordeel je succes door wat je op moest geven om het te krijgen en dat in te zien. Respecteer jezelf in respect voor wat dat is en wie, neem verantwoordelijkheid voor al je acties en breng iedere dag enige tijd alleen door. Bedenk daarbij dat niet datgene krijgen wat je wil een teken van geluk is en herinner dat stilte dan het beste antwoord is. Plant geen gedachte oogst een daad. Plant geen daad oogst een gewoonte. Plant geen gewoonte oogst een karakter. Plant geen karakter oogst een lot. Jij bent ik ben hou van mij ik van jou is van mij. Jij niet jij bent in mij het lot zonder wat je niet bent. Ik beken en eis de doodstraf aan het kruis genageld. In de naam van de vader (mijn rechterhand op mijn voorhoofd als dat is het wat is als in bedoeld in de vader) en de zoon, (rechterhand op mijn hart gedrukt als in ik ben de waarheid bedoeld) en de heilige geest (mijn rechterhand op mijn linker schouder gedrukt) Amen (mijn elleboogstuk rechterarm wijst naar beneden met mijn hand op de rechter schouder). Mijn voeten vastgenageld aan de pilaar, het kruis wat geen kruis is, het fundament van mijn geen kruisje te zien. Gedragen door de aarde eronder meer is er niet in als bedoeld ik in ik ben dood en leef. Anders zou een halve haan wel twee kloten gekregen hebben en is geen hele kip half levend. Toch…, of help! Kat niet zwart help, je blijft verantwoordelijk voor alles wat je zelf tam hebt gemaakt zei het kleine lieve jonge vosje tegen de kikker. De stroper is de beste jachtopziener met helder zicht op de jacht van wat de opzichter denkt te zien in beeld. Niet de streken van de oude grijze haren van de vos belicht van en uit de goot aan het ouwe grijze dakduif dak daar waar de voorstelling plaatsvond. Om het in zichzelf succesvolle resultaat van deze onzinnig waanzinnige formule haalbaar te laten excelleren biedt het in functie een opening om conceptueel adequaat complementair pluralisme binnen haar filosofie ethisch verantwoord onder eigen naam geaccordeerde als capaciteit. Het is niet meer dan een dakgootvoorstelling edoch; de denk- en innovatiekracht uit het huidig werkende elitebestuur heeft in beginsel onvoldoende kennis in huis te hebben om te kunnen te permitteren op de potentiële wat en wie ben ik en bronmarkt. Roekoe, Xxx.

Geef een reactie

